18.10.2016

Ajatuksia Konmarista ja kodinhoidosta


Tämän syksyn pieneen elämänmuutokseeni, jossa pyrin keskittymään entistä enemmän kotielämään, perheeseeni ja omaankin hyvinvointiini, on liittynyt kiinteästi myös kodin järjestely siistiksi ja toimivaksi sekä kulutustottumuksieni ja rahankäyttöni miettiminen uudella tavalla.

Apunani minulla on ollut japanilaisen ammattijärjestäjän Marie Kondon kirjoittama opaskirja KonMari - Siivouksen elämänmullistava taika.



Konmarin kodinhoitomenetelmä, jossa koti järjestetään kerralla täydellisesti ja pysyvästi kuntoon, sopii minulle luontevasti, koska olen oikeastaan aina ollut kodinraivauksen ystävä ja tykännyt lajitella  tavaroita. Tavarasta luopuminen on minulle ollut aina helppoa ja jotkut ystäväni ovatkin ihmetelleet, että mihin olen tarvinnut Konmarin oppeja kun olen muutenkin jo aika säännöllisesti heittänyt Pömpelistä pihalle turhaksi käynyttä tavaraa. 

Minulle Konmari on kuitenkin tuonut kodinjärjestämiseen lisää inspiraatiota ja järjestelmällisyyttä, ja olen löytänyt Konmarista hyviä ajatuksia, jotka ovat auttaneet minua luopumaan turhasta tavarasta ja muuttamaan kulutustottumuksiani.

Marie Kondo kirjoittaa esimerkiksi useaan kertaan siitä, miten tavarasta luopuminen on iloinen ja hyvä asia, eikä siitä pidä tuntea syyllisyyttä, vaikka tavara olisikin jäänyt itsellä käyttämättä tai sen olisi ostanut joskus kalliilla. Tavaran tarkoitus kun on tuoda meille iloa, ja velvollisuuden takia säilöttävä tavara ei sitä missään nimessä tuo. On siis vain oikein päästää tavara jatkamaan matkaansa, jolloin se voi olla iloksi ja hyödyksi jollekin toiselle.

Kirja on auttanut minua myös entistä tarkemmin keskittymään tavara- ja vaatehankinnoissani juuri sellaisiin tuotteisiin, jotka ovat meille todella hyödyllisiä ja joista aidosti saa iloa. 
Itse olen esimerkiksi saanut aina paljon enemmän iloa vaatteista, jotka olen löytänyt kirppiksiltä. Konmari auttoi minua ymmärtämään tämän selkeämmin ja olenkin nyt keskittynyt tekemään kaikki vaatehankintani Uffesta ja nettikirppiksiltä. Olen myös aina pitänyt tärkeänä vaatteiden hyvää laatua ja kauneutta, joten olen nyt etsinyt nettikirppiksiltä nimenomaan vain tiettyjä minulle mieluisia ja mitoitukseltaan hyvin sopiva vaatemerkkejä.

Konmari on kirjoitettu alunperin japaniksi japanilaisille lukijoille, ja kirja heijasteleekin vahvasti japanilaista nykyelämäntapaa ja myös japanilaista henkisyyttä.
Itseäni puheet esineiden aurasta tai energioista eivät kiinnosta, mutta Konmarin opissa ne eivät mielestäni ole mitenkään pääosassa, joten pystyin helposti omaksumaan kirjan ydinsisällön vaikka en esineiden auroihin uskokaan.

Kirjassa välittyy myös selkeästi kuva sekä Marie Kondon omasta kodista että hänen asiakkaidensa tyypillisistä kodeista. Japanilainen koti on pieni, ahdas ja täynnä tavaraa. Japanilaisessa kodissa keittiö ei ole samalla tavoin kotielämän keskiössä kuten meillä suomalaisilla. Toisaalta japanilaiset ovat kovia kuluttamaan kuten mekin ja maailman toisella laidalla painiskellaan aivan samoin liiallisen kuluttamisen ja turhan tavaran kanssa. 

Jotkut Konmarin opetuksista tuntuivat aluksi omituisilta, ja täytyy myös todeta, ettei suomalainen käännös ole mikään kirjallisuuden merkkiteos, mutta kun pääsin kirjassa pidemmälle, alkoivat Kondon ajatukset välittyä selkeämmin ja kirjan sisältö tuntua hyvinkin merkitykselliseltä.

 Marie Kondo kirjoittaa esimerkiksi sanovansa esineille tiettyjä lauseita ja minulle nämä  lauseet nousivat symbolisella tasolla merkityksellisiksi, koska ne kiteyttävät mielestäni kirkkaasti sen miten esineisiin, niiden hankintaan ja niistä luopumiseen tulisi suhtautua. 

Kaikkea kirjassa neuvottua en kuitenkaan ole ottanut käyttöön omassa huushollissani. Konmarissa esimerkiksi opetetaan asettelemaan tavarat pinoamisen sijasta pääasiassa vierekkäin. Itse en kokenut tätä tapaa itselleni luontevana, ja koska minulla on aiemman vaatekaupassa työskentelyn takia hyvä rutiini vaatteiden siististä viikkaamisesta, en ole kokenut tarpeelliseksi ryhtyä pystyviikkaamaan vaatteitamme vieretysten  Kondon ohjeiden mukaisesti. Toisaalta suurinosa Konmarin vaatesäilytykseen liittyvistä ohjeista oli minulle jo aiemmin tuttuja ja meillä käytössä. Esimerkiksi  venyvien vaatteiden säilytys löyhästi siten, että kangas ei veny ja vaatteiden sijoittelu raskaimmasta kevyempään ja tummasta vaaleaan ovat minulle tuttuja aiempien vaatekaupan esillepano- ja somistustöideni takia. 

Koska käytän mielelläni sosiaalista mediaa, olen tietysti liittynyt moniin Facebookin Konmari-ryhmiin ja lisäksi olen lukenut aiheesta monia blogipostauksia ja kirja-arvosteluja. Näyttää siltä, että osa konmarittajista ottaa homman todellakin tosimielellä ja ehkä minun mittapuuni mukaan ilmiöön liittyy myös hieman lahkolaisia piirteitä. Koska olin seurannut konmarittajien keskustelua jo ennen kirjan lukemista, suorastaan yllätyin kirjaa lukiessani siitä kuinka maanläheinen ja yksinkertainen Marie Kondon oppi kirjan perusteella olikin. Nettikeskusteluista olin ymmärtänyt, että kirja olisi täynnä monimutkaisia ja asiaan vihkiytymättömille täysin käsittämättömiä elämänsalaisuuksia.



Kuten jo yllä ilmeni, itse en noudata Konmari-menetelmää täydellisesti, mielestäni omassa elämässä ja elämäntavassa on tärkeää löytää juuri itselleen ja omalle kodilleen sopivia käytäntöjä. Varmasti osalle ihmisistä Konmari on juuri se sopiva juttu ja minäkin olen saanut paljon Konmarista iloa ja inspiraatiota, mutta en silti koe tarpeellisena heittää romukoppaan aiemmin hyvintoimineita käytäntöjäni uuden opin tieltä.

Ja vaikka monissa Konmariin liittyvissä keskusteluissa tärkeimmiksi asioiksi tuntuvat nousevan juuri vaatteiden pystyviikkaaminen ja Kondon neuvoma järjestys sille missä vaiheessa mitäkin esineryhmää pitäisi alkaa järjestellä, itse koen kuitenkin Konmarin keskeisimmän viestin olevan filosofisempi. Konmarin opit edistävät mielestäni erittäin hyvin elämäntapaa, jossa koti on ilmava ja viihtyisä,  kulutus vähenee ja ihminen ei enää täytä kotiaan turhalla materialla. 

Suosittelen ilman muuta kirjan lukemista kaikille kodin järjestämisestä kiinnostuneille, mielestäni Konmari on ensimmäinen kodinjärjestelyopas, jonka menetelmä on todellakin tehokas, koska Konmari muuttaa ajatustapaa eikä keskity pelkästään luomaan ulkokohtaisia sääntöjä ja vaatimuksia. 

Marie Kondolta ilmestyy tänä syksynä uusi kirja, Iloa säkenöivä järjestys, ja odotankin kirjaa jo suurella innolla. 


4 kommenttia:

  1. Meillä myös Konmaria luettu ja ihanasti sai kirjasta energiaa käydä läpi tavaraa, joka lähti iloisesti kierrätykseen ja kiertoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauskaa, että joku muukin vanhan tavaran ystävä on tästä innostunut. Yleensä kun meillä taitaa olla tapana enemmänkin tavaran haaliminen kuin siitä luopuminen :D

      Poista
  2. Itse en ole Konmaria lukenut, mutta oman vaikutelmani mukaan se sopii paremmin kaltaiselleni keski-ikäiselle tai sitä vanhemmalle väelle. Jos olisin noudattanut filosofiaa nuorena, olisivat varmaankin kaikki äidin tekemät perinnetekstiilit lähteneet kiertoon. Säilyttelin niitä juurikin velvollisuudentunnosta, mikä näin jälkikäteen katsottuna oli kuitenkin ihan hyvä juttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo onkin hyvä näkökulma. Sellainen mitä ei välttämättä nyt arvosta, saattaakin myöhemmin muodostua arvokkaaksi. Meillä on onneksi perinteinen ullakkosivukomero johon olen laittanut säilytykseen juuri tuontyyppistä tavaraa. Esimerkiksi mummoni vanhat kahvipannut ja muutamia muitakin muistoja.

      Poista