26.6.2015

Euroopan matka ja hieno Berliini

Pömpelin väen kesälomamatka on edennyt nyt puoliväliin.  Matka on ollut tähän mennessä todella onnistunut ja koko seurueemme on ollut iloisella mielellä.

Lähdimme matkaan viikko sitten Tallinnasta, josta ajoimme Via Balticaa pitkin Puolaan. Puolassa vierailimme Varsovan lisäksi viehättävässä Wroclawin kaupungissa, joka on sopivaksi matkan varrella jos on kulkemassa Baltiasta Keski-Eurooppaan. Puolan jälkeen olimme yhden yön Prahassa ja sieltä jatkoimme matkaa Saksaan, jossa olemme olleet nyt kaksi yötä Münchenissä ja yhden Berliinissä.

Majoituspaikkoja on ollut matkalla monenlaisia, kaikki omalla tavallaan hienoja. Luotan majoitusvalinnoissa hyvin paljon Tripadvisorin käyttäjäarvioihin, ja etenkin käyttäjien kaunistelemattomat valokuvat käyn aina ensimmäiseksi katsomassa.

Vilnassa nukuimme yhden yön ystäväni suosittelemassa kivassa Bernardinu B&B:ssä vanhassa kaupungissa. Meillä oli käytössämme oma pieni talo, jossa lapset asuivat yhden huoneen kokoisessa alakerrassa ja minä ja mies ylhäällä parvella. Aamulla B&B:n henkilökunta toi aamiaisen meille taloon isossa korissa.

Prahassa asuimme ullakkohuoneessa keskiaikaisella luostarialueella Hotel Monasteryssä. Yritän valikoida yöpymispaikkoja myös sen mukaan, että lapset saisivat nähdä ja kokea tutusta suomalaisesta elämäntavasta ja tyylistä poikkeavia paikkoja. Yritän myös muistaa kertoa lapsille maiden ja kaupunkien kulttuurista ja historiasta. Praha on minulle aika tuttu kaupunki, joska olimme siellä miehen kanssa aikoinaan viikon häämatkalla. Nyt kuitenkin luostarialueen lisäksi kävimme vain parissa kirjakaupassa, joissa oli hyvät valikoimat englanninkielisiä lasten- ja nuortenkirjoja ja jatkoimme sitten matkaa kohti Saksaa.

München osui matkallemme koska lapset halusivat tietysti päästä Saksan Legolandiin. Minulla oli hieman ennakkoluuloja Müncheniä kohtaan, kohtuuhintaista hotellia tuntui olevan mahdoton löytää kaupungin keskustasta ja etukäteen tiesin Münchenistä lähinnä vain makkarat, oktoberfestit ja baijerilaiset nahkahousut. Onneksi kaupunki olikin odotettua kivempi. Keskustan torilta löytyi todella mielenkiintoiset valikoimat luomukasviksia ja paikallisia herkkuja. Münchenissä on myös monta hienoa kirkkoja ja muutenkin vanhaa arkkitehtuuria oli enemmän kuin olin odottanut. Münchenin hotelli oli kuitenkin ylihintainen ja vaikka sijainti olikin keskustassa, oli juuri siinä korttelissa paljon levotonta menoa.

Münchenistä oli siis jo tosi mukavaa jatkaa matkaa kohti Berliiniä. Berliinistä tuli heti todella hyvä fiilis, kaupunkin näyttää todella charmikkaalta, yllättävän siistiltä ja kaunista uusklassista arkkitehtuuria ja vehreitä puistoja on joka puolella. Saimme myös alennushintaan täältä aivan ihanan ison hotellihuoneen.

Päätimme, että olemme Berliinissä nyt kolme yötä, vaikka olimme alunperin varanneet huoneen vain kahdeksi yöksi. Tämä hotelli Myer`s on varmasti yksi parhaimmista hotelleista, joissa olemme ikinä olleet. Hotellilta on vain pieni kävelymatka nähtävyyksiin ja ostoskaduille ja hotellin tunnelma on todella viihtyisä. Aamiaisella hieman jännitti istua pienessä aamiaishuoneessa yhdessä hienostuneiden brittivieraiden kanssa, pienet posliinikupit kilisivät ja valkoiset pöytäliinat oli tarkkaan silitetty. Lapset kuitenkin käyttäytyivät mallikelpoisen sivistyneesti, ja ainoastaan yksi pieni muffini putosi maahan :)

Tällä matkalla olen kuvannut aika vähän, ison järkkärikameran raahaaminen mukana on tuntunut lähinnä ylimääräiseltä riesalta. Tänä aamuna lähdin kuitenkin kahdestaan koiran kanssa pitkälle aamukävelylle läpi keskustan kortteleiden ja oli tosi hauskaa taas katsoa maisemia kameran etsimen läpi.

En ole ennen tätä blogia kuvannut oikeastaan ollenkaan arkkitehtuuria. Olen ollut aina enemmän ihmisten kuvaaja ja dokumentaristi. Mutta nyt huomaan, että katukuvasta löydän koko ajan kauneutta ja kiinnostavia yksityiskohtia nimenomaan rakennuksista.

Tämä vanha porttikäytävän kasettikatto oli kauniisti jätetty maalaamaatta.

Berliinistäkin löytyi vaaleanpunaisia ovia.

Berliinissä koiria näkyy kaikkialla. Meidän koira on kiltti  kaveri, ja kulki berliiniläisten koirien tapaan vapaana keskustassa.

Ihan kaikki eivät kuitenkaan osanneet käyttäytyä yhtä kauniisti :)

Suomessa kaipaan välillä Keski-Euroopan pieniä kahviloita, joissa on hyvät valikoimat itsetehtyjä baakelsseja, eikä kahvi ole järkyttävän kallista.

Berliini ei ole kuitenkaan mikään kiiltokuvakaupunki, ja myös kaupungin rankka historia lyö edelleen oman leimansa katukuvaan.

Berliinin puutarhat ja puistot ovat todella inspiroivia, ensimmäisenä Suomeen palattuani lähden ostamaan vaaleanpunaisten köynnösruusujen taimia.

Kuvasin myös muutaman kuvan vastasiivotusta huoneestamme,  pariovien toisella puolella on lasten huone. Vaikka huoneen värit ovat tummia ja erilaisia kuoseja on paljon, on kokonaisuus minusta kuitenkin ihan rauhallinen.

Ihanasta Berliinistä matkamme jatkuu seuraavaksi Itämeren rannalle, onneksi kuitenkin vielä on pari päivää aikaa nauttia tästä kauniista kaupungista.

1. Joakim27.6.15

Vau. Hienoja kuvia.

1. Kiitos Jokke, arvostan paljon kehujasi, olet mun lemppari taidekuvaaja :)

2. Saksa on mun suosikkeja, mutta itse viihdyn enemmän etelässä kuin pohjoisessa ja idässä. Ovat jotenkin luppoisampia alhaalla :) Oliko Puolan tieverkko millaisessa kunnossa?

1. Hei Anna, pikkuteitä joutui aika paljon köröttelemään ja "valtaväylät" menivät myös usein pikkukaupunkien läpi, joten jonkin verran piti seisoa liikennevaloissa. Mutta tiet itsessään olivat hyväkuntoiset, olen viimeksi ajanut puolassa 2001 ja silloin teiden kunto ja liikennekulttuuri Puolassa olivat paljon huonommat.