11.7.2013

Tuoli ja kynttilänjalka Fiskarsin antiikkipäiviltä








Päätin etukäteen etten osta Fiskarsin Antiikkipäiviltä mitään jos hinnat eivät ole kohdillaan, ja vaikka olisivatkin, niin en osta muuta kuin tuoleja ja kynttilänjalkoja, koska niistä meillä on edelleen Hollannista muuton jälkeen puutetta (kyllästyin Hollannissa asuessamme kierrätyskeskuksesta löytämiini jugend-tuoleihin ja vein ne amsterdamilaiseen tapaan kadulle, josta joku kävikin ne nopeasti hakemassa vuorostaan omaan kotiinsa).

Olin tänään heti aamusta ensimmäisten joukossa paikanpäällä Fiskarsissa ja ehdin tutkiskelemaan myytäviä tavaroita rauhassa ennen iltapäivän suurta ruuhkaa. Takanurkan pahvilaatikosta löysin 15 eurolla  juuri sellaisen kynttilänjalan kuin olin toivonutkin, en ole todellakaan näiden pienten esineiden tuntija, mutta minusta tässä on empiren tyyliä ja ihan vaan fiilispohjalta ajattelen tämän olevan mahdollisesti venäläistä alkuperää. Jokatapauksessa kynttilänjalan muoto ja kolhiintunut pinta miellyttävät minua ja tietysti hyvinkin kohtuullinen hankintahinta.  Kustavilaisesta, lähes alkuperäiskuntoisesta tuolista maksoinkin sitten pikkuisen enemmän ;) 

Lähdin siis kotiinpäin tyytyväisenä kynttilänjalka laukussa ja tuoli kainalossa ja ilme tietysti Hangon keksinä. 












7 kommenttia:

  1. Kauniit yhdessä. Kuvat ovat varsinaisia still lebeneitä.

    (Ja emme muuten taistelisi antiikkimarkkinoilla samoista tavaroista. Mutta hyvähän se on, että ihmisten maut ovat erilaisia.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Joo niin se on, että esineet näyttäytyvät eri ihmisille erilaisina ja kaikki muistot ja esteettiset kokemukset vaikuttaa siihen millaisen muotokielen kokee kauniina ja/tai sellaisena, että haluaa sen kotiinsa.

      Mä olen nyt tosi inspiroitunut autenttisista 1700-l. ja 1800-luvun alkupuolen sisustuksista, aina ennen olen ajatellut, että en tee kodistani mitään kotiseutumuseota, mutta nyt olen alkanut kiinnostua antiikkisista pikkuesineistäkin ja sellaisista harmonisista antiikkiesineiden kokonaisuuksista. Miehelle juuri vitsailin, että sitten joskus kun olen täyttänyt 60-vuotta, alan keräämään myös arvotaidetta, sitä ennen keskityn vaan näihin kalusteisiin :D

      Poista
    2. Tuo yllä oleva taitaa kuulostaa siltä, että olen lähiaikoina täyttämässä 60-vuotta, mutta ei, siihen on vielä melkein 30 vuotta aikaa :)

      Poista
  2. Tuoli ei mahtanut vaihtaa omistajaa ihan pienellä hinnalla, mutta siitä viis. Fiilispohjalta tulee tehtyä parhaat ostokset ja kauniita ovat molemmat hankinnat :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Annukka!

      Kävellessäni tuoli kainalossa tuli joku tuntematon ihminen onnittelemaan mua hienosta löydöstä, tuli ihan tämä blogimaailma mieleen, kun tuntemattomat iloitsee toistensa kanssa :)

      Poista
  3. Todella kauniit, sopusuhtaiset mittasuhteet tuolissa. Hyvä hankinta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pilvi, oli kiva herätä tänä aamuna kun näin tuon tuolin ensimmäisenä kun avasin silmät. Ehkä materialistista, mutta kauneus tuo myös iloa elämään :)

      Poista